Malatya Hükümet Konağı

Tarih 2009 - deprem sonrası: 2023
Bölge Merkez - Malatya
Kategori Restorasyon Proje ve Uygulama
İş Tanımı Restorasyon Projesi ve Statik Proje

Yapılan Çalışma: Rölöve Restitüsyon Restorasyon Projeleri - 2011

Yapılan Çalışma: Rekonstrüksiyon Projesi – Statik – Elektrik- Mekanik Proje - 2023

Malatya Hükümet konağı 1938-1941 yılları arasında yapılmış olan bir cumhuriyet dönemi yapısıdır. Taşıdığı mimari karakterler ve malzeme özelliklerinden dolayı önemli yer teşkil etmektedir. Yapı 2009 yılında tescillenmiş olup, 2011 yılında rölöve, restitüsyon ve restorasyon projeleri hazırlanarak Sivas Kültür Varlıklarını Koruma Kurulu tarafından onaylanmıştır. 2013 yılında restorasyon uygulaması tamamlanmıştır. Yapının detaylı tarihçesi ve fotoğraf albümleri 2011 yılında onaylanan dosyalarda mevcuttur.

Hazırlanan rekonstrüksiyon projemiz 1/50 detayında hazırlanmış olup teslimimiz 1/100 ölçeğinde yapılmıştır. Bunun sebebi yapının alanı ve cephe ölçüleri çok büyük olduğu için cephe ve planları incelemek 1/50 ölçekte imkansız durumdadır. 6 Şubat 2023 tarihindeki depremde yapı ağır hasar görmüştür. Tescilli taşınmazın bu durumu ekteki fotoğraf albümünde mevcut olup 14.02.23 /7835 tarih ve sayılı kurul kararı ile de yıkılması kararı alınmıştır. Yapının yıkımı gerçekleşmiş olup arazide zemin çalışmaları başlamıştır. Yapılan zemin etütleri ve hazırlanan geoteknik raporlar da zeminin kil olduğu ve yer altı su seviyesi yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Bu durumda temelden önce inşaat alanına zemin iyileştirmesi yapılması gerekmektedir.

Malatya Battalgazi Belediyesinden alınan imar planına göre 125 ada 170 parselin yola terkleri mevcuttur. Hali hazır paftalar yola terk işlemi ile birlikte hazırlanmıştır. Ve yapının yıkılmadan önce alınan aplikasyonuna göre yine aynı yere yerleştirilmiştir. Binanın yeri değiştirilmemiştir. Vaziyet planımız yola terk yapıldıktan sonraki duruma göre hazırlanmıştır. Vaziyet planımızda bulunan yapıya araba girişi, vatandaş girişi ve protokol girişi önceki projelerle aynı şekilde tutulmuştur.

Hazırlanan rekonstrüksiyon projemizde eski yıkılan yapının son restorasyon ve restitüsyon projeleri baz alınarak kontur ve gaberilerin korunmasına dikkat edilmiştir. Rekonstrüksiyon projemizde yapının özel karakterini temsil eden pencereler, sıva, mozaik kaplamalar ve kapıların aynen korunmasına özen gösterilmiştir. Dönemin önemli malzemesi olan mozaik kaplama iç mekanlarda ve dış cephede korunarak yeniden uygulanması talep edilmiştir. Öneri rekonstrüksiyon projemizde toplam dört kata ilave olarak bir ikinci bodrum kat ilavesi yapılmıştır. Otopark ihtiyacının yüksek olması sebebi ile valilik otopark olarak ikinci bir bodrum kat yapılmasını talep etmiştir. Bu konuda Kültür Varlıkları Koruma Kurulunun 05/03/2020 tarih ve 1444 sayılı kararı da (ekte sunulmuştur) göz önüne alınarak yapıya ikinci bir bodrum kat ilavesi yapılması düşünülerek öneri olarak hazırlanmıştır. Önerilen bu otopark katının dış cepheden algılanmaması için giriş arkadan verilmiştir. Yapı tümüyle bahçe kotunun altına gömülmüştür. Ayrıca ikinci bodrum katla aynı kotta su deposu ve su deposu teknik hacmi yapılması önerilmiştir. Tescilli taşınmazın yıkılmadan önceki yapım tekniği olarak harman tuğlası dolgu duvar ve betonarme sistemdir. Ana taşıyıcılar betonarme kolonlar olmasına rağmen duvarlar oldukça kalın yığma tuğla duvar şeklinde inşa edilmiştir. Önce duvarlar örülmüş beton kiriş ve kolonlar duvarların içine ve üzerine dökülmüştür. Temeli taştır ve bodrum kat pencere seviyesine kadar çıkmıştır. Yükün bir kısmı yığma tuğla ile yapılan duvarlar tarafından taşınmaktadır. Binanın ağır hasarlı olması ama yıkılmamasının en büyük sebebi yığma duvarların yükün bir kısmını almış olmasıdır. Ancak aynı zamanda harman tuğlaları ve kalın duvarlar yapıyı oldukça ağırlaştırmıştır. Döşemeleri betonarme dir.